Per què Escacs en l'escola?

Observant els alumnes i la seva evolució a l'aula és clar que els escacs podrien cobrir algunes mancances que té el sistema educatiu i la societat en general. Dificultats en l'atenció sostinguda (sense atenció no hi ha aprenentatge) i l'autocrítica (tan important en la humanització de l'individu i tan oblidada aquests darrers anys) Tot això sense oblidar-nos de la importància de l'educació en valors i habilitats socials (veiem cada dia a els nens i els adolescents les conseqüències del ritme d'aquesta societat i la clara tendència a la individualitat).

Funcionalitat pedagògica dels escacs.

Molt sovint ens trobem que l'alumnat mostra dificultats per concentrar-se, parar atenció, visualitzar, analitzar el seu entorn i prendre decisions. Si tenim alguna cosa clara, és que des de les nostres pràctiques educatives és important treballar i plantejar accions didàctiques que exerceixin totes aquestes habilitats, indispensables per a l'aprenentatge. Els escacs són un recurs i una eina pedagògica que ens permet treballar-les. Tradicionalment s'ha pensat que aprendre a jugar a escacs és difícil, complex i només adreçat a persones adultes. Tot i això, l'experiència ha evidenciat que és un joc que està a l'abast de qualsevol alumne, per jove que sigui, i que no requereix capacitats excepcionals per aprendre'l; només cal respectar el nivell maduratiu de l'alumne. «Col·locar els escacs al servei de l'educació té com a finalitat cultivar valors i desenvolupar l'art de pensar» (Adriana Salazar).

Els tipus adequats de jocs poden ensenyar autocontrol? 

Per a Paul Tough "El programa Eines de la ment a una escola de Red Bank, NJ," fomenta la "funció executiva": la capacitat de pensar i autoregular-se.  La capacitat dels nens de controlar els seus impulsos emocionals i cognitius, segons resulta, és un indicador notablement fort de l'èxit acadèmic. En alguns estudis s'ha demostrat que les habilitats d'autoregulació prediuen els resultats acadèmics de manera més fiable que les proves d'IQ.  En una enquesta recent nacional, el 46% dels professors de parvulari van dir que almenys la meitat dels nens de les classes tenien problemes per seguir instruccions. En un altre estudi, els professors de Head Start van informar que més d'una quarta part dels seus estudiants presentaven comportaments negatius greus relacionats amb l'autocontrol, com ara amenaçar altres estudiants, almenys un cop per setmana.

Per què exactament els escacs com a eina educativa per a l'escola?

Les enquestes escolars indiquen, cada cop més sovint, dèficits generalitzats en l'atenció i concentració dels joves. Cada cop es fan més coses i cada cop més ràpid. Pensar abans de moure's, una necessitat que caracteritza el joc d'escacs, en el context actual s'ha convertit en un gest insòlit. Els escacs, l'esport de la ment per excel·lència, són alhora un joc, una ciència, un art i un llenguatge universal capaç d'unir el món i les generacions, però amb ells pots fer això i molt més.

Com a model ideal, els escacs ajuden al correcte desenvolupament de les capacitats cognitives i metacognitives i en la seva vessant lúdica permeten dur a terme aquest procés d'una manera natural i dinàmica aquestes característiques contribueixen a fer del joc d'escacs una activitat esportiva en la qual els alumnes puguin expressar-se. la seva pròpia agressió en un marc amb regles i límits ben definits i per la seva dimensió socialitzadora, el joc estimula la integració social. Per aquests aspectes, la introducció a l'escola d'un camí que tingui com a temàtica els escacs pot ser una contribució a la prevenció del malestar escolar i l'assetjament escolar; sense representar l'única solució al fenomen.

El joc d'escacs també es pot pensar com una eina per a la rehabilitació dels nens amb dificultats d'aprenentatge ja que, com i més que altres jocs, constitueix una bona oportunitat per a l'exercici de les funcions executives.

Webinar Observatori d'Escacs i Educació de la Universitat de Girona "UdG"

Són els Escacs un instrumnent de la ment?

Jugar al ajedrez para desarrollar pensamiento. Adriana Salazar

Ensenyar a Pensar: Treball final de Grau:


Els alumnes sobre el tauler d'escacs aprenen organització, predicció, previsió i desenvolupen la capacitat d'establir conjectures i hipòtesis.

"La missió dels escacs a les escoles no és l´erupció de treure mestres dels escacs, l´educació mitjançant els escacs ha de ser l´educació de pensar en si mateix". Dr. Emanuel Lasker Campió d'escacs del món del 1894 a 1921

© 2020 Escacs DE COLORS ♞♚♛♞
GIRONA  
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar