BENEFICIS

- Dr. Charles B. Hall, PhD, autor de l'estudi, i Saul R. Korep, Professor del Departament de Neurologia a l'Albert Einstein College de Medicine destaquen uns beneficis a la pràctica dels escacs:

Cognitius

  • Durant el joc s'activen els dos hemisferis del cervell. Amb l'esquerre es reconeix els objectes i amb el dret es reconeix i elabora la partida i la jugada a fer.

  • Pensament lògic matemàtic la pràctica d'aquest esport millora aquestes habilitats.

  • Es promou el càlcul mental sobre jugades, estratègies, intercanvi de peces.

  • Creativitat i imaginació per descobrir les posicions que us assegurin el triomf.

  • Els escacs promou la flexibilitat cognitiva. Es defineix com la capacitat mental per veure una situació des de diferents perspectives millorant la capacitat de resposta en solució de problemes.

  • Millora notablement la memorització, l'atenció i la concentració. Això des de patrons específics adquirits durant la pràctica ja que implica moviments avaluacions o plans d'estratègia sota pressió.

  • Genera esquemes d'organització i anàlisi per fer una cerca efectiva i avaluar correctament les possibles posicions dels escacs, proporcionant mètodes d'anàlisi per a la vida quotidiana i els mètodes d'aprenentatge.

  • Desenvolupa processos i habilitats per assolir metes i èxits des d'un aprenentatge autoregulat i autònom.

  • Practicar escacs facilita la manera d'emmagatzemar i mantenir temporalment la informació necessària per a l'execució de tasques cognitives complexes a la memòria de treball.

Emocional

  • Practicar escacs propicia un control emocional, permet un maneig de la frustració i augmenta la capacitat de resolució de problemes.

  • Millora l'afrontament de les dificultats de manera pausada i tranquil·la.

  • Eleva l'autoestima a mesura que millora la seva estratègia la confiança flueix de manera natural sense pors ni prejudicis.

  • Comporta admetre els errors, acceptar responsabilitats, assumint les conseqüències dels seus actes.

  • Possibilita la presa de decisions de manera raonable amb una profunda anàlisi de possibles solucions.

  • Evita la depressió i l'ansietat com d'altres jocs d'estratègia o jocs mentals augmenta l'autoestima.

Social

  • Reconèixer a acceptar les normes.

  • Acceptar i tolerar diferents idees i punts de vista.

  • Col·labora amb el treball en equip.

  • Acceptació de la derrota com una oportunitat per aprendre.

  • Reconèixer el silenci com un dret compartit.

Subratllen la importància de garantir que els escacs s'ensenya a les escoles no és per preparar els nens perquè es converteixin en futurs jugadors, sinó per promoure un desenvolupament integral de les seves capacitats cognitives.

Per què els escacs són una activitat especialment idònia per a les persones amb TEA, síndrome d'Asperger i TDAH?

  • Els escacs tenen el potencial d'activar en qualsevol persona les funcions executives cerebrals , augmentant així la memòria de treball, la capacitat d'atenció, concentració, planificació, l'anàlisi lògica i la resolució de problemes.
  • La pràctica dels escacs no necessita contacte físic directe , eliminant aquesta molèstia.
  • Millora la coordinació ull-mà i les habilitats visoespacials .
  • Té un reglament de joc no arbitrari , sinó clar, i universalitzat.
  • Millora la impulsivitat i fa baixar la hiperactivitat .
  • És una activitat totalment adaptable al nivell i moment evolutiu de la persona : es pot començar a practicar de manera individual, amb un monitor, i amb programes informàtics. Posteriorment, quan l'alumne estigui preparat, es poden organitzar partides amb un altre jugador, i amb el temps de participació en tornejos, afavorint i impulsant-se així la integració social.

Abundant en aquest tema us apropem aquestes dades, preses de José Antonio Marina (CEIDE juliol, 2014)
Hem identificat deu aspectes inclosos en les funcions executives, ia continuació resumeixo la relació de cadascuna amb els escacs.

Activació: El cervell aprèn a mantenir l'energia necessària per fer una tasca. Hi ha una situació d'alerta que mobilitza la resta de funcions mentals. La situació de joc, l'interès, la motivació etc. entrenen aquesta funció.

Inhibició de l'impuls: Els escacs són un joc molt pautat en què els nens -i els adults- han de controlar la seva impulsivitat. Des de desar el torn a haver de calcular les partides són activitats que afavoreixen la inhibició de l'impuls.

La gestió de l'atenció: El problema de latenció és crucial en educació. El nen ha d'aprendre a "parar atenció" voluntàriament, no només a ser atret pels estímuls més potents. Els escacs necessiten concentració i també l'afavoreixen, perquè el jugador està pendent de la jugada del contrincant i ha d'estar preveient la seva.

Les metes: El que caracteritza les funcions executives és que dirigeixen totes les operacions mentals cap a una meta no immediata. És a dir, ajornen la recompensa immediata per aconseguir una meta llunyana. Per això s'han de fixar una meta, mantenir-la, anticipar el futur. Això és essencial als escacs.

Planificació: Els plans són els camins que ens porten a assolir una meta. Els escacs permeten entrenar aquesta capacitat -essencial per a una intel·ligència eficaç- en un ambient de joc i d'interès que la facilita. El jugador, a més, pot comprovar immediatament si la seva planificació funciona, cosa que és un poderós reforçador.

La gestió de les emocions: L'eficàcia dels escacs per ensenyar a regular les emocions és un dels temes més ben estudiats.

La gestió de la memòria: La intel·ligència executiva dirigeix ​​la "construcció de la memòria" (això és el que fan els jugadors quan aprenen jugades) i també l'aplicació de la memòria a la situació real (workingmemory). Gràcies als treballs dels psicòlegs russos dels escacs sabem que aquesta capacitat es pot entrenar.

El manteniment de l'esforç: Aquest és un gran problema educatiu. Necessitem que els nens aprenguin a mantenir lacció. L'interès que hi desperta la interacció en el joc afavoreix aquest aprenentatge.

La flexibilitat: És una funció executiva que permet canviar de pla o meta quan aquest no està resultant bé. Un bon jugador ha de tenir la flexibilitat necessària per adaptar-se a un joc de gran dinamisme.

La metacognició: És la capacitat de reflexionar sobre allò que un ha fet. En el cas dels escacs sobre com s'ha jugat. Els "pedagogs dels escacs" dediquen molt de temps a fer reflexionar els nens sobre les seves jugades. A tots els camps, la metacognició accelera els aprenentatges.

© 2020 Escacs DE COLORS ♞♚♛♞
GIRONA  
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar